فن آوری Bluetooth چیست ؟

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

امروزه دستگاه های الكترونیكی متعددی از فن آوری Bluetooth برای ارتباط بی سیم با سایر دستگاه های مجهز به این تكنولوژی استفاده می نمایند . علاقه مندان به استفاده از این تكنولوژی لازم است در ابتدا با ماهیت ، تهدیدات و نحوه حفاظت در مقابل خطرات احتمالی  آشنا شوند .

Bluetooth چیست ؟ Bluetooth ، یك فن آوری است كه امكان مبادله اطلاعات بین دستگاه ها بدون نیاز به كابل و یا سیم را فراهم می نماید . در حقیقت Bluetooth یك استاندارد الكترونیكی است كه تولید كنندگان را ملزم می نماید به منظور ایجاد پتاسیل فوق در محصولات خود ، تجهیزات و امكانات خاصی را درون دستگاه های الكترونیكی تعبیه نمایند . با رعایت نكات مندرج در استاندارد فوق ، دستگاه های تولید شده قادر به تشخیص و ارتباط با یكدیگر با استفاده از تكنولوژی Bluetooth خواهند بود.
امروزه اغلب تولید كنندگان معتبر و شناخته شده ،‌ دستگاه هائی را با قابلیت استفاده از Bluetooth تولید می نمایند . تلفن های موبایل ، كامپیوترها و دستگاه های PDA ( برگرفته از Personal Digital Assistant  ) ،‌ نمونه هائی در این زمینه می باشند . فن آوری Bluetooth از فركانس های رادیوئی با برد محدود استفاده می نماید و دستگاه هائی كه از تكنولوژی فوق حمایت می نمایند ، می توانند با یكدیگر  و در یك مسافت مشخص شده و محدود  ارتباط برقرار نمایند .
از فن آوری فوق اغلب به منظور برقراری ارتباط بین دو دستگاه متفاوت استفاده می گردد ( مثلا" استفاده از یك صفحه كلید بدون كابل برای هدایت سیستم ) .

تهدیدات امنیتی مرتبط با فن آوری Bluetooth  Bluetooth همانند بسیاری از تكنولوژی های دیگر می تواند تهدیدات امنیتی خاص خود را برای استفاده كننده به دنبال داشته باشد . با رعایت نكات ایمنی و بكارگیری پتانسل های خاصی نظیر "تائید" و یا "رمزنگاری" می توان یك محیط ایمن ارتباطی را ایجاد كه دارای شرایط ایمنی مساعدی باشد . متاسفانه تعداد زیادی از دستگاه هائی كه از Bluetooth استفاده می نمایند از كدهای عددی كوچك ( موسوم به Pin code ) در مقابل رمزهای عبور استفاده می نمایند و همین موضوع می تواند مسائل و مشكلات امنیتی خاص خود را به دنبال داشته باشد .
در صورتی كه افراد غیر مجاز قادر به تشخیص و ردیابی یك دستگاه Bluetooth گردند ، می توانند اقدام به ارسال پیام های ناخواسته نموده و یا حتی عملا" امكان استفاده از دستگاه bluetooth را غیر ممكن نمایند . یك مهاجم می تواند با استفاده از مكانیزم های موجود به اطلاعات موجود بر روی دستگاه مورد نظر دستیابی و حتی به آنان آسیب رساند . bluesnarfing  نمونه ای در این زمینه است كه مهاجمان با استفاده از یك اتصال Bluetooth می توانند اطلاعات موجود بر روی یك دستگاه مجهز به تكنولوژی Bluetooth را سرقت نمایند . ویروس ها و سایر كدهای مخرب نیز می توانند از فن آوری Bluetooth برای آلودگی دستگاه مورد نظر استفاده نمایند .
 

حفاظت در مقابل تهدیدات  برای حفاظت در مقابل تهدیدات مرتبط با فن آوری Bluetooth موارد زیر پیشنهاد می گردد :

  • غیر فعال كردن Bluetooth در زمانی كه از آن استفاده نمی گردد  . صرفا" در مواردی كه قصد ارسال اطلاعات از یك دستگاه به دستگاه دیگر وجود دارد ، می بایست پتانسیل Bluetooth فعال گردد و از فعال نمودن آن در سایر موارد اجتناب گردد . با غیر فعال شدن پتانسل فوق، امكان دستیابی افراد غیرمجاز به دستگاه مورد نظر سلب می گردد .

  •  استفاده از Bluetooth در hidden mode . در صورتی كه Bluetooth فعال شده است ، اطمینان نمائید كه در hidden mode و نه discoverable mode پیكربندی شده است . با پیكربندی دستگاه مورد نظر در hidden mode ، سایر دستگاه ها قادر به شناسائی دستگاه مورد نظر نخواهند بود . این موضوع باعث نمی گردد كه دستگاه های Bluetooth قادر به برقراری ارتباط با یكدیگر نباشند . در چنین مواردی می توان دستگاه ها را "pair" نمود . بدین ترتیب آنان می توانند حتی در hidden mode نیز با یكدیگر ارتباط برقرار نمایند . با این كه دستگاه ها ( نظیر تلفن های موبایل و یا headset ) لازم است در ابتدا در discoverable mode به منظور شناسائی یكدیگر پیكربندی گردند ولی در ادامه ( پس از این كه "paired" شدند ) می توانند  بدون نیاز به شناسائی مجدد اتصال، با یكدیگر ارتباط برقرار نمایند . 

  •  دقت لازم در زمان استفاده از Bluetooth . در زمان استفاده از تكنولوژی فوق در یك محیط عمومی و در مواردی كه دستگاه ها pair و در  discoverable mode پیكربندی شده اند ، می بایست نكات امنیتی را رعایت نمود . در صورت استفاده از دستگاه مورد نظر در یك محیط عمومی ، همواره احتمال شناسائی ارتباط توسط افراد غیر مجاز وجود خواهد داشت .

  • بررسی تنظیمات امنیتی . اكثر دستگاه ها  ویژگی های متعددی را به منظور تامین طیف وسیع خواسته استفاده كنندگان ارائه می نمایند . فعال نمودن برخی از ویژگی های ارائه شده ممكن است شما را در معرض تهدیدات بیشتری قرار دهد . در این رابطه لازم است ویژگی های غیر ضروری و یا اتصالات Bluetooth ، غیر فعال شود . همچنین پیشنهاد می شود تنظیمات دستگاه مورد نظر خصوصا" مقادیر درنظر گرفته شده در ارتباط با سیستم امنیتی دستگاه مورد نظر به دقت بررسی گردد . سعی نمائید صرفا" گزینه هائی را فعال نمائید كه ضمن تامین خواسته های مورد نظر ، مشكلات و تهدیدات امنیتی خاصی را به دنبال نداشته باشند  .

  •  استفاده از پتانسل های امنیتی پیش بینی شده در دستگاه  . قبل از استفاده دستگاه Bluetooth ،  می بایست امكانات امنیتی ارائه شده همراه دستگاه بررسی و با آگاهی كامل از آنان استفاده گردد .  ویژگی هائی نظیر تائید و رمزنگاری نمونه هائی در این زمینه می باشد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات BLUE TOOTH

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 4739
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 4739
بازدید ماه : 374147
بازدید کل : 1577653741
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 47